fredag 15 november 2013

Päron&valnötstårta

Denna vecka har jag varit med i en bakutmaning tillsamans med Kungsörnen och Hela Sverige bakar!
Jag fick i uppgift att baka mitt "bästa paradbak".
Jag valde att baka en favorittårta men i en ny smak, päron! Tårtan blev mycket god och pärongrädden passade utmärkt till valnötsbotten! Jag dekorerade med päron och choklad rullar.
 
Vad tyckte ni om finalen om Hela Sverige bakar igår, var det rätt person som vann?
 
  


Kungsörnen skickade en låda full av deras produkter samt vinnaren från förra årets Hela Sverige bakars bakbok!



Päron&valnötstårta

3 (105g) äggvitor
1/2 tsk bakpulver
2 1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 dl (100g) valnötter
10st (50g) salta kex (jag använder Saltiner)

500g skalade och urkärnade päron (ca 4st)
1/2 dl vatten
3 dl vispgrädde
1/4 tsk vaniljpulver

Choklad till dekorering

Vispa äggvitorna till ett skum, tillsätt bakpulver.
Tillsätt gradvis socker och vaniljsocker medans du vispar.
Krossa kex och valnötter och vänd ner.
Smörj och bröa en form ca 22 cm i diameter och häll i smeten.
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.
Låt kakan svalna.

Dela päronen i centimeter stora bitar. Koka upp tillsamans med vattnet och låt koka tills päronen är mjuka ca 15-20 minuter. Låt svalna.
Vispa upp grädden tillsamans med vanljpulvret.
Blanda i de kalla päronbitarna och bred grädden över bottnen.
Dekorera med choklad, t.ex. chokladrullar som jag gör så här.

2 kommentarer:

Sara sa...

Vilken bra idé att ha päron till den här tårtan! Varför har jag själv inte kommit på det..? Valnötter och päron är ju en klockren kombo. Det måste jag prova!
Jag har inte följt Hela Sverige bakar den här gången.. Har det varit bra? Var det rätt person som vann?

Kristin sa...

Först funderade jag på apelsin, men när jag kom på päron körde jag på det istället!
Jo det har varit bra tycker jag och rätt person vann!